Foutmelding

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls in _menu_load_objects() (regel 579 van /var/www/site/includes/menu.inc).

VOIP

Wat is VOIP ?

  • Voice over internet protocol: pakketjes data via internet wordt verstuurd,
  • Telefooncentrales overbodig gemaakt, gratis onderling verkeer via Internet,
  • Grootschalige toepassing voor duizenden werknemers
  • Sector groeit 10-15% per jaar (Bron DHPA)
  • Ook videoconferencing, live delen telefoonadressen, documentbeheer,
  • Sinds 2006 breiden internetproviders diensten met IP-telefonie uit
  • Ruim 6 miljoen Nederlanders bellen privé al digitaal

 

Het aangeslagen KPN is volop in gesprek met bankiers om met een claimemissie €3 miljard binnen te halen en zich grootaandeelhouder Carlos Slim van het lijf te houden. Eerder sloeg gratis berichtendienst WhatsApp miljarden aan belinkomsten weg, nu stappen bedrijven massaal over op “voip”, gratis internetbellen voor al hun werknemers.

Marktleider KPN lijkt nog meer inkomsten te verliezen, maar begint volgens kenners een revolutie: het oudste telefoonbedrijf haalt specialistische bedrijven in huis die met dit beveiligde internetbellen een nieuw WhatsApp-drama voorkomen. “Ongekend dat KPN deze vernieuwing aandurft.”

Telefoneren via internet sluimerde al jaren. “Maar veel bedrijven hielden vast aan hun oude traditionele telefooncentrales, lijnen en telefoons. Dat werd vaak een historisch opgebouwde wirwar aan lijnen, met net zoveel dienstverleners.Met voip neemt één bedrijf dat hele beheer compleet voor je over, verdwijnt de hele fysieke centrale uit je onderneming naar die grote datacenters en kunnen de kosten fors omlaag”, zegt Michel Steltman van branchevereniging DHPA, die KPN overigens als lid heeft. “Dat voordeel erkennen bedrijven inmiddels.”

Voipro, het bedrijf van Rob Kurver dat zeven jaar geleden als eerste de zakelijke mogelijkheden in Nederland zag, staat nu bij KPN Zakelijk in de winkeletalage Open Cloud Store naast de verleners van andere telecomdiensten.

“We willen ook de niet-KPN-klanten andere diensten aanbieden, vooral in het mkb”, duidt de woordvoerster van KPN Zakelijk.

Concurrent Vodafone kocht in april vorig jaar telefonieleverancier TeleSpectrum. Het Britse Truphone , een prijsvechter, rolt dankzij € 118 miljoen investering uit in Nederland en zoekt 500 werknemers. Ook Facebook kondigde dit gratis bellen via Internet aan, allereerst voor Amerikaanse gebruikers. Facebook voegt zich bij Google Talk, Apple’s Facetime, Yahoo!Messenger, Skype en Microsoft   Lync. Ze bieden meestal voor smartphones gratis live videotelefonie plus chatten aan.

De techniek breidt bovendien uit: waar bedrijven zelf steeds meer vaste telefoons van de bureaus halen, werken ook smartphones en tablets via dit online belnetwerk.

Hoewel sommige voip-bedrijven schermen met kostenbeperkingen van 70%, vindt telecomconsultant John Lasschuit 30% kostenbesparing realistischer.

“Dat ondernemers via internet er zoveel diensten bij krijgen, die ze per maand kunnen afrekenen en opzeggen, maakt het werken veel flexibeler. At heeft een nieuwe beweging in gang gezet” zegt Rob Kurber van Voipro, dat de afgelopen jaren gestaag klanten onder internetdistributeurs won. “Bedrijven worden veel flexibeler”

Voipro geldt als technologische voorloper. Dat branchegenoot Voiceworks vorig jaar tot de snelste omzetstijgers behoorde, typeert de bloei in de sector, aldus adviesbureau Deloitte. Detron van ondernemer George Banken schakelt negen ministeries en honderd rijksdiensten over op internettelefonie, goed voor ruim 100.000 telefoonpoorten.

“We zien dat voip in de kern van bedrijven doordringt, omdat het zoveel softwarediensten kan toevoegen”, stelt Ruud Alaerds van marktonderzoeker Keala. “Dit gaat al zo veel verder dan gewone telefonie.”

Nu het prijsvechten op deze internetbelmarkt uitbreekt, waarschuwt Erik-Jan Dekkers van aanbieder Dekatel bedrijven dat dit ten koste van de kwaliteit en service kan gaan.

“Als de kleine lettertjes in de voorwaarden toestaan dat je bedrijf elke week gemiddeld een middag eruit mag liggen, snap je waarom sommige voip-verkopers zo laag prijzen. Zo lang off line zijn is natuurlijk de nekslag voor je bedrijf.”

“KPN ziet die ontwikkeling al langer, maar loopt nu echt voorop : het biedt niet alleen de internetcentrale aan, maar ook relevante softwarediensten erbij. Daar zitten voor KPN de verdiensten. De fout van WhatsApp herhalen ze in de zakelijke markt niet” aldus Steltman.

“KPN toont dat ze allang niet alleen carrier is, aanbieder van het telecomnetwerk, maar biedt ook als een van de vele diensten aan.”

De telecomreus KPN moet operationeel wel zij n zaken verbeteren, nadat de oude verdiensten uit gewoon bellen tot de laatste cent zijn uitgemolken, stelt Erik Huizer, hoogleraar  internettoepassingen en technisch directeur van Surfnet, dat internetdiensten levert aan universiteiten en onderzoeksinstellingen.

KPN beseft: als wij het niet doen dan halen concurrenten een partij als Voipro binnen.”           

Trefwoorden: 
VOIP